Mjøsa rundt – En kupert langtur i Innlandet
Foto og tekst: Øyvind Wold
Hva får du om du tar landets største innsjø og legger til Norges flotteste kulturlandskap, diverse utsiktspunkter, kulturattraksjoner og lange strekninger med bilfrie eller lite trafikkerte veier? Da får du «Mjøstråkk», den skiltede turen rundt innlandshavet Mjøsa.
Mjøsa rundt er en spennende sykkelopplevelse, med både naturidyller og flere landskjente attraksjoner. Det en rekke grunner til å stoppe opp underveis, langs ruta finner du badeplasser, utsiktpunkter, gårdsutsalg, museer, gallerier og diverse serveringssteder. Flere av gårdene man sykler forbi har utsalg av lokale produkter i sommersesongen, andre kan tilby overnatting. Mange vil også begeistres over det åpne og storslagne kulturlandskapet som man særlig finner mellom Stange og Moelv og rundt Kapp.
Underlag og trafikkmengde varierer fra trivelige grusveier gjennom skogen, flat og bilfri gammel jernbanestrekning langs Mjøsa, lokale småveier, samt noen strekninger på fylkesvei. Trafikkmengden varierer tilsvarende, men i hovedsak går Mjøstråkk på lite trafikkerte veier.
Hvem passer Mjøstråkk for?
Skal man sykle hele turen, er det en klar fordel å være sykkelvant og i noenlunde god form. Med fire eller fem dager tilgjengelig, vil man ha dagsetapper på i snitt overkommelige fem til seks mil, og dermed også tid til å tid til stopp og besøk av severdigheter og servicetilbud langs ruta. Enkeltetappene har ganske varierende vanskelighetsgrad, litt grovt sagt er den østlige siden av Mjøsa lettere, mens vestsiden er mer krevende å sykle.
Vurderer man å ha med barn fra rundt ti år, er strekningen fra Minnesund i retning Tangen stasjon (29 km.) den letteste og tryggeste, her går en stor andel på helt bilfri og separat sykkelvei.
Etappeforslag/ startpunkter
Toget er en enkel å måte å komme seg til forskjellige aktuelle startpunkter. Stasjonene Tangen, Stange, Hamar, Brumunddal, Moelv, Lillehammer og Gjøvik er stoppene som bringer deg til eller fra Mjøstråkkruta.
Minnesund – Hamar, 53 km, 432 høydemeter, ganske lett
For å få en lett start anbefales Minnesund i sør, en mils sykling fra Eidsvoll stasjon. Strekningen til Tangen går tett på Mjøsa, dels på en tidligere jernbanestrekning. Her er det både flatt, enkelt og trygt å være sykkelturist. Ved Morskogen vokterbolig, etter ca. en mil, er det et attraktivt friområde med gressplen, brygge, benker og muligheter for overnatting i den ubetjente gamle vokterboligen. Det er fortsatt lett sykling nordover til Tangen stasjon (30 km), herfra blir det mer kupert etter hvert som veien stiger mot Stangelandet.
Ved gården Store-Ree åpner landskapet seg og turen videre til Hamar gir virkelig flott utsyn over Mjøsa og bygdene rundt. Fra Ramset gård nordover mot Atlungstad er det omtrent to svært lettsyklede mil, med mange slake nedoverbakker. Kafe og museum med Atlungstad brenneri.
Hamar – Lillehammer, 61 km, 627 høydemeter, lett til middels krevende
Denne etappen starter med en av de fineste sykkelstrekningene langs hele Mjøsa; strandpromenaden ut av Hamar forbi Koigen friområde og badeplass, Domkirkeodden og Hedmarkmuseet, der man sykler mellom en rekke eldre trebygninger. Videre rundt Furuberget er det bilfri turvei nesten nede i vannkanten, langs Jessnes-stranda er det eldre hyttebebyggelse og servering på den trivelige Fiskerhytta Fagervik kafe.
Fra Brumunddal sykler man over Rudshøgda i det vakre landskapet som preget Alf Prøysens liv og diktning. Stopp gjerne ved kafeen Fru G. eller Godværskafeen ved Sveinhaug gård, begge rett ved sykkelruta, et par kilometer før Moelv.
Fra Moelv mot Brøttum går Mjøstråkk femten kilometer på den noe trafikkerte Fv213, her er det ikke sykkelvei ved siden av. Ved Brøttum tar man inn på Gamle Kongevei, en småkupert og idyllisk bygdevei som passerer flere fine badeplasser og gamle restaurerte husmannsplasser, med masse blomster i veikanten. Slake nedoverbakker de siste kilometerne inn mot Lillehammer.
Lillehammer – Gjøvik, 48 km, 562 høydemeter, middels krevende
Fra Lillehammer går ruta sørover på Vingromsvegen og Biristrandvegen. Disse går mer eller mindre parallelt med E6, men kun med en brøkdel av trafikken. Et par steder stiger veien litt og gir fint utsyn over Mjøsa. Veiene er stort sett veldig lettsyklede, til man etter tre mil kommer til Redalen. Her starter en lang stigning mot Kollsberget. Bakken er omtrent fem kilometer lang, men fra toppen blir du belønnet med et virkelig flott panorama over Gjøvik og bygdene på begge sider av Mjøsa.
Gjøvik – Minnesund, 72 km, 1064 høydemeter, krevende
Denne kuperte etappen har tre merkbare stigninger, der bakken fra Skreia opp forbi Skjeppsjøen og Torseterkampen, stiger hele fem hundre meter. Det er mye grusvei på denne strekningen. Etter en lang nedkjøring til Hurdal, kommer en ny stigning over Minnesundåsen. Herfra kommer en småheftig nedkjøring til Minnesund, med flere krappe svinger. Denne etappen er mest aktuell for den trente syklist - eller de med el-sykkel. Servering underveis på Balkesenteret (16 km.) og ved Torsetra (34 km.), der mesteparten av bakkene fra Skreia er unnagjort.
Mjøstråkks toppattraksjoner
• Jernbanemuseet, Hamar
• Mjøsparken, Brumunddal - Nybygget park tilrettelagt for diverse aktiviteter
• Ringsaker middelalderkirke, Moelv
• Gamle Kongevei, Brøttum - Trivelig sidevei nesten uten biltrafikk
• Maihaugen friluftsmuseum, Lillehammer – Stort parkområde med diverse eldre bygninger
• Utsikten fra Kollsberget, nord for Gjøvik - Kanskje det beste utsiktspunktet rundt Mjøsa
• Peder Balke-senteret på Kapp - Galleri, hagepark og kafe
Skibladner
Ønsker du å bruke alternativ transport på noen av strekningene, kan du ta med sykkelen på hjulbåten Skibladner. Den stopper på Gjøvik, Hamar, Moelv, Kapp, Nes, Atlungstad, Brumunddal og Lillehammer, med litt forskjellige reiseruter gjennom uka. Skibladners sesong er omtrent fra midten av juni til midten av august.
Avstikkere/alternativer
Et område som stadig flere syklister har fått øynene opp for, er Neshalvøya og Helgøya, sør for Rudshøgda. Her finner man mange trivelige bygdeveier, flere kafeer og tilbud som Helgøya klatrepark, tretopphytter, og Hovelsrud historiske hage på Helgøya. I likhet med Stange, gir også disse veiene masse flotte utsyn over Mjøsa.
Om du er særlig glad i utsikt, kan du fra Vea, litt nord for Moelv, velge den bratte veien over Syljuåsen og Biskopåsen, mot retning Brøttum. Denne stiger til nesten firehundre og femti meters høyde. Ved Tisjøen, øst for Hurdal, kan du du ta avstikkeren opp til utsikten på Mistberget (629 moh.) Det er ca. tre kilometer en vei, med to hundre meter stigning.
Ønsker du en kortere versjon av Mjøstråkk, kan du ta Mjøsbrua, litt sør for Moelv over til vestsiden. Dette vil gjøre runden fem mil kortere.
Overnatting
I tillegg til hoteller i byene underveis, er det en rekke campingplasser langs ruta. På etappen fra Gjøvik til Minnesund er det imidlertid svært få overnattingstilbud.
Utstyr
En gravelsykkel eller hybridsykkel med lettrullende dekk og små knaster, er et godt alternativ på Mjøstråkk. Støtdemper er ikke nødvendig. El-sykkel kan være et godt valg, grunnet høydeprofilen med en rekke halvlange stigninger.
Øyvind Wold leverer sykkel- og turstoff til en rekke norske magasiner og blader. Han har skrevet åtte sykkelbøker, har hytte ved Lillehammer og har syklet mye i Innlandet, både på fjellet og rundt Mjøsa.
Antall resultater:
Ingen resultater funnet
#mjøstråkk #mjostrakk